Zasada KISS czyli keep it simple, stupid wywodzi się z informatyki, w szczególności jest popularna wśród twórców oprogramowania, którzy tym samym przekazują sobie informację o tym, żeby zbytnio nie komplikować kodu – im prościej i bardziej przejrzyście, tym lepiej. Ta sama zasada obowiązuje w relacjach inwestorskich.
O relacjach inwestorskich
Wśród inwestorów pokutuje przekonanie, że spółki słabo komunikują się z mniejszościowymi akcjonariuszami, albo w ogóle ich ignorują, albo ich działania są niewystarczające. Niestety często jest to prawda. Przewrotnie można jednak postawić pytanie, co przeciętny inwestor zrobił, aby to zmienić. |
Strona internetowa spółki giełdowej jest w zdecydowanej większości przypadków pierwszym kontaktem inwestora ze spółką giełdową. Coś co do tej pory było tylko tickerem, który można odnaleźć w notowaniach giełdowych, dzięki stronie internetowej zamienia się w realną informacją o spółce. |
Giełda Papierów Wartościowych pełni funkcję nie tylko organizatora obrotu, ale także nadzorcy kontrolującego szereg obowiązków wypełnianych przez spółki publiczne, zarówno notowane na rynku regulowanym, jak też, w jeszcze większym zakresie, notowane na rynku akcji NewConnect. Giełda mogłaby istotnie poprawić stan bezpieczeństwa inwestorów za pomocą kilku działań i narzędzi stosowanych przez rynki zagraniczne. |
Polski rynek giełdowy poszerza się i rośnie w siłę. Poszukiwanie kapitału na giełdzie jest coraz bardziej popularne wśród przedsiębiorców. Dowodem na to może być stale rosnąca liczba spółek notowanych na warszawskim parkiecie. Dlaczego więc rola komórki relacji inwestorskich jest nadal bagatelizowana? |
Wywiad z Joanną Kotłowską Dyrektorem Relacji Inwestorskich Cinema City International N.V. Akcjonariusz (Kwartalnik Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych): Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych przyznało Pani tytuł najlepszego specjalisty IR wśród wszystkich spółek notowanych na warszawskiej giełdzie, a tym samym spółka Cinema City może szczycić się mianem spółki najlepiej komunikującej się z inwestorami indywidualnymi. |
Relacje inwestorskie to funkcja zarządzania realizowana w każdej spółce publicznej. Jest ona wykonywana na bieżąco, a większość działań prowadzonych przez IR ma swoje źródła wewnątrz organizacji (wyniki finansowe, wydarzenia, o których informujemy akcjonariuszy) lub na zewnątrz niej (pytania pochodzące od inwestorów). |
W poprzednim numerze kwartalnika „Akcjonariusz” opisałem dwa pierwsze etapy tworzenia strategii relacji inwestorskich: pozyskiwanie informacji oraz ustalenie celów strategicznych i operacyjnych. W drugiej części artykułu zajmuję się kolejnymi etapami, czyli rozwinięciem strategii, określeniem taktyki i przydziałem zasobów oraz prowadzeniem ewaluacji i korektom strategii. |
Reżim prawny określający obowiązki informacyjne spółek publicznych w Polsce jest dość szczegółowo i restrykcyjnie określony w porównaniu do zasad obowiązujących w innych krajach Unii Europejskiej i w Stanach Zjednoczonych. Jednak nie wszystko, co spółki powinny podawać do publicznej wiadomości, jest ustalone w zamkniętym katalogu. |
Dobra komunikacja z rynkiem sprawia, że firmy stają się bardziej przejrzyste i przewidywalne. To z kolei może się przekładać na ich wycenę – oceniają eksperci. Ich zdaniem warto jest zawczasu przygotowywać rynek również na niekorzystne wiadomości. |